Garantie: Laat je niet vangen!

Algemene info, tips of vragen betreffende pelletkachels vind je of stel je hier...
Plaats reactie
HerC
Pellet-specialist
Berichten: 2186
Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
Contacteer:

Garantie: Laat je niet vangen!

Bericht door HerC » 12 nov 2015, 17:23

Waarom zou er een verschil zijn tussen de garantiebepalingen in een Nederlandstalige en een Engelstalige versie van een MCZ handleiding?
Wanneer ik dit lees vraag ik mezelf ook af wat er wel nog onder garantie valt.
garantiebepalingen MCZ Nederlandstalige handleiding 1.jpg
garantiebepalingen MCZ Engelstalige handleiding 1.jpg
garantiebepalingen MCZ Engelstalige handleiding 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Rients

Re: Garantie: Laat je niet vangen!

Bericht door Rients » 15 nov 2015, 19:45

wat heb je aan garantie als de kachel niet stuk gaat :-) :lol:

HerC
Pellet-specialist
Berichten: 2186
Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
Contacteer:

Garantie: Laat je niet vangen!

Bericht door HerC » 20 nov 2015, 19:35

Garantie: Laat je niet vangen!

Ik hoor uit verschillende hoeken dat er installateurs zijn die tijdens het tweede jaar van de garantie enkel de wisselstukken in garantie leveren. Het werkloon en de verplaatsing tijdens het tweede jaar garantie wordt gewoon aangerekend.

Reden? Bepaalde merken verplichten de verdelers de loon- en verplaatsingskosten zelf te dragen en weigeren tussenkomst hiervoor tijdens het tweede jaar van de garantie.
Zie ook topic http://www.pelletsforum.be/viewtopic.php?f=73&t=1880

Sowieso is dit een vreemde gang van zaken.

Laat dus bij aankoop in elk geval duidelijk vermelden dat de verkoper een garantie geeft van 24 maanden op wisselstukken EN uurloon EN verplaatsingskosten.
Doet de verdeler dat niet? Ga dan waar ze de 24 maanden garantie wel toepassen zoals het hoort.....

Gebruikersavatar
stijnerbeer
Pellet-specialist
Berichten: 131
Lid geworden op: 13 okt 2015, 10:46
Contacteer:

Re: Garantie: Laat je niet vangen!

Bericht door stijnerbeer » 27 nov 2015, 11:01

Wat je zegt klopt herc, de garantie bij vele handelaars valt na 1jaar op hun eigen nek. Natuurlijk ben ik persoonlijk ook van mening dat er 2jaar garantie moet worden gegeven. Bij een pelletkachel is dit niet zo makkelijk helaas, er zijn zoveel onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage waardoor de garantie-regeling eigenlijk bijna steeds verhaald kan worden op de gebruiker...
Toen ik nog werkzaam was in de pelletkachelwereld werd er ook vaak een verplaatsingskost gevraagd. Sta me toe dit uit te lichten.

Veel klanten lopen hoog aan met het woord garantie. Maw. je kan dus om de 2 weken naar een klant om een parameter aan te passen / de temperatuur hoger te zetten via de display of iets dergelijk onder garantie... Daarna werd geopteerd om dit telefonisch te doen, om de verplaatsing en het tijdsverlies de zaak hiermee deed te vermijden. Sommige klanten willen/kunnen geen instellingen veranderen via de telefoon en dan moest je toch naar daar rijden. Toen werd er wel een verplaatsingskost gevraagd, en persoonlijk vindt ik dat niet meer dan normaal.

Aangezien de garantieregeling bij veel bedrijven ver te zoeken is en zij er hun slag naar slaan, loopt er inderdaad één en ander fout. Maar er zijn ook verdelers die echt willen maar gewoon niet de middelen hebben om om de vijf voet terug naar hun klant te rijden. Ik begrijp dus zowel het standpunt als koper maar ook als verkoper. Misschien dat een globaal garantiesysteem onder alle handelaars niet slecht zou zijn, dan kan je pas echt het kaf van 't koren scheiden.

EDIT: Met een globaal garantiesysteem bedoel ik dat de invoerders allemaal dezelfde garanties hanteren. Niet gewoon garanties om zichzelf én hun verdelers in te dekken. Ook dat er duidelijk vermeld staat dat bij interventies die op een goedkopere manier opgelost kunnen worden (email, chat, telefonisch) er een verplaatsingskost word gerekend indien men moet langsgaan.
Ik heb zo'n sch**t aan alles, dat ik str*nt tekort kom.

HerC
Pellet-specialist
Berichten: 2186
Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
Contacteer:

Re: Garantie: Laat je niet vangen!

Bericht door HerC » 29 nov 2015, 08:49

Dus, kort samengevat, deze manier van werken samen met de nogal grote lijst van uitsluitingen van garantie geeft de koper van een pelletkachel een garantie die zo goed als waardeloos is....

Ik denk niet dat de consument dit zomaar pikt. Dit verklaart misschien het grote aantal faillissementen in deze sector.
garantie 1.png
garantie 2.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

HerC
Pellet-specialist
Berichten: 2186
Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
Contacteer:

Re: Garantie: Laat je niet vangen!

Bericht door HerC » 11 jan 2016, 16:32

Rika garantievoorwaarden in de handleiding versus garantievoorwaarden in de folder
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dirkos

Re: Garantie: Laat je niet vangen!

Bericht door Dirkos » 12 jan 2016, 21:27

Ventilator MCZ Cute kapot na 6 maanden daags nadien onmiddellijk nieuwe ventilator erin onder garantie.

HerC
Pellet-specialist
Berichten: 2186
Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
Contacteer:

Re: Garantie: Laat je niet vangen!

Bericht door HerC » 30 apr 2016, 09:44

Interessant om weten...
Verborgen inhoud
Je moet geregistreerd en aangemeld zijn om de verborgen inhoud te kunnen zien.

HerC
Pellet-specialist
Berichten: 2186
Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
Contacteer:

Re: Garantie: Laat je niet vangen!

Bericht door HerC » 30 apr 2016, 09:51

De wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen vinden jullie via volgende link.
Verborgen inhoud
Je moet geregistreerd en aangemeld zijn om de verborgen inhoud te kunnen zien.

ghostrider666
Pellet-starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 aug 2021, 06:43
Contacteer:

Re: Garantie: Laat je niet vangen!

Bericht door ghostrider666 » 18 apr 2022, 12:50

garantie juist niks had een installateur ging garantie overnemen .heeft inbouwkachel geplaats na een storing (foutmelding)wil ie al niet meer komen laat staan mijn telefoon oppakken

Plaats reactie

Terug naar “Algemene info en vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten