Garantie: Laat je niet vangen!
-
- Pellet-specialist
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
- Contacteer:
Garantie: Laat je niet vangen!
Waarom zou er een verschil zijn tussen de garantiebepalingen in een Nederlandstalige en een Engelstalige versie van een MCZ handleiding?
Wanneer ik dit lees vraag ik mezelf ook af wat er wel nog onder garantie valt.
Wanneer ik dit lees vraag ik mezelf ook af wat er wel nog onder garantie valt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Garantie: Laat je niet vangen!
wat heb je aan garantie als de kachel niet stuk gaat
-
- Pellet-specialist
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
- Contacteer:
Garantie: Laat je niet vangen!
Garantie: Laat je niet vangen!
Ik hoor uit verschillende hoeken dat er installateurs zijn die tijdens het tweede jaar van de garantie enkel de wisselstukken in garantie leveren. Het werkloon en de verplaatsing tijdens het tweede jaar garantie wordt gewoon aangerekend.
Reden? Bepaalde merken verplichten de verdelers de loon- en verplaatsingskosten zelf te dragen en weigeren tussenkomst hiervoor tijdens het tweede jaar van de garantie.
Zie ook topic http://www.pelletsforum.be/viewtopic.php?f=73&t=1880
Sowieso is dit een vreemde gang van zaken.
Laat dus bij aankoop in elk geval duidelijk vermelden dat de verkoper een garantie geeft van 24 maanden op wisselstukken EN uurloon EN verplaatsingskosten.
Doet de verdeler dat niet? Ga dan waar ze de 24 maanden garantie wel toepassen zoals het hoort.....
Ik hoor uit verschillende hoeken dat er installateurs zijn die tijdens het tweede jaar van de garantie enkel de wisselstukken in garantie leveren. Het werkloon en de verplaatsing tijdens het tweede jaar garantie wordt gewoon aangerekend.
Reden? Bepaalde merken verplichten de verdelers de loon- en verplaatsingskosten zelf te dragen en weigeren tussenkomst hiervoor tijdens het tweede jaar van de garantie.
Zie ook topic http://www.pelletsforum.be/viewtopic.php?f=73&t=1880
Sowieso is dit een vreemde gang van zaken.
Laat dus bij aankoop in elk geval duidelijk vermelden dat de verkoper een garantie geeft van 24 maanden op wisselstukken EN uurloon EN verplaatsingskosten.
Doet de verdeler dat niet? Ga dan waar ze de 24 maanden garantie wel toepassen zoals het hoort.....
- stijnerbeer
- Pellet-specialist
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 10:46
- Contacteer:
Re: Garantie: Laat je niet vangen!
Wat je zegt klopt herc, de garantie bij vele handelaars valt na 1jaar op hun eigen nek. Natuurlijk ben ik persoonlijk ook van mening dat er 2jaar garantie moet worden gegeven. Bij een pelletkachel is dit niet zo makkelijk helaas, er zijn zoveel onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage waardoor de garantie-regeling eigenlijk bijna steeds verhaald kan worden op de gebruiker...
Toen ik nog werkzaam was in de pelletkachelwereld werd er ook vaak een verplaatsingskost gevraagd. Sta me toe dit uit te lichten.
Veel klanten lopen hoog aan met het woord garantie. Maw. je kan dus om de 2 weken naar een klant om een parameter aan te passen / de temperatuur hoger te zetten via de display of iets dergelijk onder garantie... Daarna werd geopteerd om dit telefonisch te doen, om de verplaatsing en het tijdsverlies de zaak hiermee deed te vermijden. Sommige klanten willen/kunnen geen instellingen veranderen via de telefoon en dan moest je toch naar daar rijden. Toen werd er wel een verplaatsingskost gevraagd, en persoonlijk vindt ik dat niet meer dan normaal.
Aangezien de garantieregeling bij veel bedrijven ver te zoeken is en zij er hun slag naar slaan, loopt er inderdaad één en ander fout. Maar er zijn ook verdelers die echt willen maar gewoon niet de middelen hebben om om de vijf voet terug naar hun klant te rijden. Ik begrijp dus zowel het standpunt als koper maar ook als verkoper. Misschien dat een globaal garantiesysteem onder alle handelaars niet slecht zou zijn, dan kan je pas echt het kaf van 't koren scheiden.
EDIT: Met een globaal garantiesysteem bedoel ik dat de invoerders allemaal dezelfde garanties hanteren. Niet gewoon garanties om zichzelf én hun verdelers in te dekken. Ook dat er duidelijk vermeld staat dat bij interventies die op een goedkopere manier opgelost kunnen worden (email, chat, telefonisch) er een verplaatsingskost word gerekend indien men moet langsgaan.
Toen ik nog werkzaam was in de pelletkachelwereld werd er ook vaak een verplaatsingskost gevraagd. Sta me toe dit uit te lichten.
Veel klanten lopen hoog aan met het woord garantie. Maw. je kan dus om de 2 weken naar een klant om een parameter aan te passen / de temperatuur hoger te zetten via de display of iets dergelijk onder garantie... Daarna werd geopteerd om dit telefonisch te doen, om de verplaatsing en het tijdsverlies de zaak hiermee deed te vermijden. Sommige klanten willen/kunnen geen instellingen veranderen via de telefoon en dan moest je toch naar daar rijden. Toen werd er wel een verplaatsingskost gevraagd, en persoonlijk vindt ik dat niet meer dan normaal.
Aangezien de garantieregeling bij veel bedrijven ver te zoeken is en zij er hun slag naar slaan, loopt er inderdaad één en ander fout. Maar er zijn ook verdelers die echt willen maar gewoon niet de middelen hebben om om de vijf voet terug naar hun klant te rijden. Ik begrijp dus zowel het standpunt als koper maar ook als verkoper. Misschien dat een globaal garantiesysteem onder alle handelaars niet slecht zou zijn, dan kan je pas echt het kaf van 't koren scheiden.
EDIT: Met een globaal garantiesysteem bedoel ik dat de invoerders allemaal dezelfde garanties hanteren. Niet gewoon garanties om zichzelf én hun verdelers in te dekken. Ook dat er duidelijk vermeld staat dat bij interventies die op een goedkopere manier opgelost kunnen worden (email, chat, telefonisch) er een verplaatsingskost word gerekend indien men moet langsgaan.
Ik heb zo'n sch**t aan alles, dat ik str*nt tekort kom.
-
- Pellet-specialist
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
- Contacteer:
Re: Garantie: Laat je niet vangen!
Dus, kort samengevat, deze manier van werken samen met de nogal grote lijst van uitsluitingen van garantie geeft de koper van een pelletkachel een garantie die zo goed als waardeloos is....
Ik denk niet dat de consument dit zomaar pikt. Dit verklaart misschien het grote aantal faillissementen in deze sector.
Ik denk niet dat de consument dit zomaar pikt. Dit verklaart misschien het grote aantal faillissementen in deze sector.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Pellet-specialist
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
- Contacteer:
Re: Garantie: Laat je niet vangen!
Rika garantievoorwaarden in de handleiding versus garantievoorwaarden in de folder
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Garantie: Laat je niet vangen!
Ventilator MCZ Cute kapot na 6 maanden daags nadien onmiddellijk nieuwe ventilator erin onder garantie.
-
- Pellet-specialist
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
- Contacteer:
Re: Garantie: Laat je niet vangen!
Interessant om weten...
-
- Pellet-specialist
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
- Contacteer:
Re: Garantie: Laat je niet vangen!
De wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen vinden jullie via volgende link.
-
- Pellet-starter
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 aug 2021, 06:43
- Contacteer:
Re: Garantie: Laat je niet vangen!
garantie juist niks had een installateur ging garantie overnemen .heeft inbouwkachel geplaats na een storing (foutmelding)wil ie al niet meer komen laat staan mijn telefoon oppakken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten