Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Algemene info, tips of vragen betreffende pelletketels vind je of stel je hier...
Gisse

Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Gisse » 25 sep 2012, 19:01

Volgens de Duitse Stiftung Wahrentest (zeg maar onze testaankoop) kan je mee een pelletketel 45 procent besparen tegenover een mazoutketel en 30% tegenover gas.
zie artikel via deze link
http://www.depi.de/download/pressemitte ... 012-06.pdf

Als newbie ( 6 maanden bezitter) ben ik door dit soort informatie overstag gegaan en heb ik voor pellets gekozen ipv van gas. Maar toch vraag ik mij af of deze cijfers niet te rooskleurig zijn. Ikzelf zal het pas zeker weten na mijn eerste stookwinter. Maar mogelijk zijn er onder jullie die hier al een beter zicht op hebben.
Groetjes
Gisse

Gebruikersavatar
Koen
Site Admin
Berichten: 495
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:04
Locatie: Sint-Joris-Weert
Contacteer:

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Koen » 25 sep 2012, 21:17

Hey Gisse,

Ik heb zelf ook een pelletketel en vergelijk mijn rekening voor mijn pellets met deze die ik voor mazout zou hebben.
Laat me dat even verduidelijken:
bv ik bestel 2 ton pellets voor 500 euro, dat komt overeen met 1000 liter mazout. Vervolgens zoek ik de mazoutprijs op dat moment op.

Tot nu toe en zeker met de hoge mazoutprijzen, bespaar ik rond de 40%.
Houtpelletsfan van het eerste uur
Baxi/HS Tarm Multi-Heat 2.5 24kW pelletketel
http://www.pelletsforum.be

Gisse

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Gisse » 26 sep 2012, 19:48

Ik ben blij dat te horen, dat geeft me goede moed voor de komende winter, zeker als je de mazoutprijzen van dit moment bekijkt. Morgen weeral een prijsstijging.

Gebruikersavatar
Koen
Site Admin
Berichten: 495
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:04
Locatie: Sint-Joris-Weert
Contacteer:

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Koen » 26 sep 2012, 20:22

Over het algemeen is een mazoutketel wel efficiënter dan een pelletketel. Zeker als je een condensatieketel koopt.
Okofen heeft echter ook een condensatiepelletketel (<-- een scrabbelwoord :D ).

Misschien moet ik 2,2 kilo pellets voor 1 liter mazout rekenen, maar dan nog kom ik uit op 30% besparing.
Houtpelletsfan van het eerste uur
Baxi/HS Tarm Multi-Heat 2.5 24kW pelletketel
http://www.pelletsforum.be

Dirk

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Dirk » 08 okt 2012, 21:16

Hebben jullie bulk-pellets of pellets in zakjes?

Gisse

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Gisse » 11 okt 2012, 18:31

Dag Dirk,

ik heb mijn pellets in Bulk laten leveren. Ze werden ingeblazen in de ruimte waar vroeger mijn mazoutketel geplaatst was. Alleen had de leverancier geen stofafzuiging, met een enorme stofwolk tot gevolg. (geen aanrader dus). Bulk leveringen zijn in principe goedkoper, maar als je niet kieskeurig bent in de keuze van je merk (bij ketels minder belangrijk dan bij kachels), dan kan je ook met zakjes goede zaken doen.
Gisse

Gebruikersavatar
Koen
Site Admin
Berichten: 495
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:04
Locatie: Sint-Joris-Weert
Contacteer:

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Koen » 29 okt 2012, 13:47

Nu het wat kouder wordt slaat de pelletketel wat vaker en langer aan.
Gelukkig want dan heb ik minder condensatievocht in de schouw (mijn ketel blijft smeulen als hij 'af' staat).

En 's avonds staat de houtkachel aan. Gezellig. :P
Houtpelletsfan van het eerste uur
Baxi/HS Tarm Multi-Heat 2.5 24kW pelletketel
http://www.pelletsforum.be

Gisse

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Gisse » 03 nov 2012, 13:40

Bij deze koudere temperaturen merk ik dat het toch heel wat langer duurt om het in huis warm te krijgen 's morgens dan vroeger met mijn mazoutketel. Denk dat ik na deze winter toch maar een buffervat ga installeren.

Gebruikersavatar
Koen
Site Admin
Berichten: 495
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:04
Locatie: Sint-Joris-Weert
Contacteer:

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Koen » 05 nov 2012, 23:51

Ik heb een buffervat op mijn Multi-Heat 2.4 van 800 liter, 80°C. Dat is ook wel nodig omdat mijn ketel geen electrische ontbrandingsplug heeft zoals de meeste maar blijft smeulen en regelmatig heropstart.
Een buffer is dan wel een verliespost qua warmte maar levert wel snel het nodige heet water bij warmtevraag.

Is een buffer nodig/mogelijk op jouw type ketel?
Houtpelletsfan van het eerste uur
Baxi/HS Tarm Multi-Heat 2.5 24kW pelletketel
http://www.pelletsforum.be

Gisse

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Gisse » 06 nov 2012, 18:03

Een buffer is niet echt nodig. De ketel beschikt over modulerende eigenschappen. Maarnd als je het snel warm wil hebben is het wel beter. Bovendien zou het volgens een collegagebruiker ook zuiniger zijn. Mijn probleem gaat zijn om een vat te vinden dat qua hoogte in mijn kelder/garage kan (max 1.8m)

Gebruikersavatar
Koen
Site Admin
Berichten: 495
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:04
Locatie: Sint-Joris-Weert
Contacteer:

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Koen » 06 nov 2012, 22:12

Het bestaat.
Straffer nog het staat in mijn kelder en die is 1.77cm hoog.

Vraag me niet naar het merk maar misschien kan je info opvragen via de leverancier/verdeler van mijn ketel: http://www.hsfrance.com/
Houtpelletsfan van het eerste uur
Baxi/HS Tarm Multi-Heat 2.5 24kW pelletketel
http://www.pelletsforum.be

Gebruikersavatar
Koen
Site Admin
Berichten: 495
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:04
Locatie: Sint-Joris-Weert
Contacteer:

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Koen » 06 nov 2012, 22:14

Op http://www.hsfrance.com/accumulateurs-e ... rie-i.html via het pdf-doc: PSM 600 is 1,67m en een PSM800 is 1,7m.
Houtpelletsfan van het eerste uur
Baxi/HS Tarm Multi-Heat 2.5 24kW pelletketel
http://www.pelletsforum.be

Gisse

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Gisse » 09 dec 2012, 18:21

Vandaag de stand van mijn verbruik eens opgenomen. Verbruik dit stookseizoen tot nu toe +- 1 ton. Dat ziet er dus zeer goed uit. We zijn goed op weg om et drie ton het hele seizoen door te raken. Als dat gaat lukken, dan mag ik echt wel spreken van een enorme besparing tegenover vroeger 2400 liter mazout. :D

Gisse

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Gisse » 05 mar 2013, 21:22

Ben ondertussen aan de laatse 500 kg begonnen uit mijn voorraadsilo. Helaas is dit vooral stof. Met alle gevolgen van dien. heb al drie keer de brandkamer kunnen kuisen en de buffer leegmaken. Het zal vrees ik de komende weken vooral ziften worden. En wat hebben we geleerd: De volgende keer gaan we niet om 15 euro per ton te besparen de goedkoopste leverancier geven, maar gewoon iets meer uitgeven en minder miserie achteraf. :?
Gisse

Gebruikersavatar
Koen
Site Admin
Berichten: 495
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:04
Locatie: Sint-Joris-Weert
Contacteer:

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Koen » 05 mar 2013, 22:08

Ach, ik had mijn pellets op paletten buiten laten staan, ingepakt in de plastic zak, omwikkeld met plastic en een 'bage' (hoe schrijf je dat eigenlijk) erover. En toch zijn eer in één palette zeker tien zakken met waterschade: 3/4 van de zak is nog bruikbaar de rest is opgezwollen van het vocht.

Wat dat stof betreft: ik heb een voorraadruimte van een 600 liter achter de brander die ik wekelijks moet bijvullen met pellets. Ik heb die vanonder in 7 jaar nog niet uitgekuist :? Benieuwd hoeveel stof dat daar in ligt...
Houtpelletsfan van het eerste uur
Baxi/HS Tarm Multi-Heat 2.5 24kW pelletketel
http://www.pelletsforum.be

choppy

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door choppy » 15 mar 2013, 13:14

Hallo,

Ik heb een defro Duo pelletketel staan en ik kan nu toch ook niet echt zeggen dat ik ongeloofelijk tevreden ben.
Ik stook ongeveer 11 zakken per week en de kachel brandt de hele avond (dus er wordt niet veel echt verwarmd met de ketel)
Het duurt inderdaad veel langer om je huis op te warmen, maar gelukkig kan ik mijn ketel in "sustain" zetten dan blijft hij eigenlijk "aan" voor wanneer ik de kachel niet wil aansteken.

Voor de rest, wekelijks pellets opgieten, veel stockageplaats, meermaals per week assepotje ledigen....

ik weet niet of ik het nog zou doen in de toekomst. Ik ben nu nog jong (35j) dus dit wordt niet mijn laatste ketel, gelukkig, maar ik vind dat er veel te veel komt bij kijken tgo een gasketel.

Ben wel al blij te lezen dat anderen hier ook 3t verstoken op een seizoen.... bij mij zal het allicht meer worden moest ik de kachel niet hebben.

't is wel zo dat je jezelf bewuster wordt van wat je verstookt en wanneer je de verwarming aanzet.

Oh ja, ik heb geen buffer staan, mijn ketel heeft een ingebouwde van iets minder dan 100l maar das toch blijkbaar niet voldoende.

Zijn er nog mensen met een Defro?

groetjes

Gisse

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Gisse » 15 mar 2013, 19:10

Beste Choppy,

Ik ben eigenlijk best tevreden zan mijn installatie, in principe werkt het systeem volautomatisch. Mijn ketel zuigt de pellets zelf aan, 1 x per dag uit mijn buffer van 3 ton, naar het tussen reservoir van 100l. Voor de rest is de ketel zelfreinigend, het branderpotje heb ik allen recent moeten poetsen omdat er enkel nog stof opgezogen werd uit de buffer. Wat betreft de lange opwarmtijd, dit los ik naar volgende winter toe op door het bijplaatsen van een buffervat van 800l.
Voor de rest ook geen gesleur met zakjes, ik laat mijn pellets inblazen in mijn voorraadkelder. Alleen ga ik daar volgende keer niet voor de goedkoopste gaan en vooraf informeren dat ze zeker een goede stafafzuiging hebben.
Gisse

jaune-et-vert

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door jaune-et-vert » 22 okt 2013, 13:59

er zijn een aantal factoren die een oorzaak kunnen zijn van sommige klachten, is de ketel niet te licht voor de gevraagde verwarming, geen buffer of een te kleine buffer..

wanneer je aan de thermostaat draait en je direct warmte wil, dan heb je wel een buffer nodig voor je radiatoren.
een te kleine boiler zorgt ook dat je ketel te veel moet opstarten en zodoende het verbruik hoger is dan normaal.

het is inderdaad zo dat houtverbranding meer tijd nodig heeft om op te warmen, maar met een geïsoleerde grote boiler( vanaf 600 tot 2200 L) kan je dit euvel oplossen.

qua besparing zou ik meer rekening houden met 40 % tov mazout en 20 % tov van gas en bijna 3 keer goedkoper dan elektriciteit.
heb je een laag gasverbruik is het niet rendabel om over te schakelen naar gelijk welke alternatieve verwarming. de investering is te groot hiervoor.

Thermoflux

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door Thermoflux » 16 dec 2013, 14:01

Omdat de vraag over de besparing heel vaak gesteld wordt heb ik me daar ook eens over gebogen.

Je kunt bijna niet vergelijken doorhet verbruik van het enejaar met het andere jaar te vergelijken.
Verbruik hangt immers ook af van buitentemperatuur, gevraagde warmte binnen, isolatie en vele andere oorzaken.

Het eerlijkst is gewoon kosten per gevraagde energie te vergelijken kilowatts.

Afbeelding

Nu heb ik natuurlijk niet de rendementen van de ketel meegenomen.
Wat moet je dan vergelijken?
De oude ketel met rendement van 70% of een nieuwe condensatieketel?
Ten opzichte van een oude ketel zul je meer dan 50% besparen. Ten opzichte van een nieuwe ketel ca 30% schat ik. Onze ketels hebben een rendement van 92-94 %

wvema

Re: Hoeveel bespaar je met een Pelletketel?

Bericht door wvema » 16 dec 2013, 19:51

@ Thermoflux: Is uw pelletprijs niet wat aan de lage kant geschat? De meeste (daarom niet nieuwe) stookolieketels hebben toch ook al een serieus rendement. Nu uiteindelijk zullen pelletketels" goedkoper draaien". Van de levensduur ben ik niet overtuigd.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene info en vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten