Ervaringen RiKa Como

Plaats reactie
bopsteyn

Ervaringen RiKa Como

Bericht door bopsteyn » 25 feb 2013, 14:44

Hallo,
Sinds 28 januari 2013 staat er bij mij in de living een Rika Como met draadloze thermostaat.
Heel tevreden van de plaatsing en de werking van de Rika.
Ik kreeg er 675 kg Badger pellets bij (die lading zijn ze al terug komen ophalen omdat er veel te veel stof/zaagsel in de zakken zat) De nieuwe lading is beter.
Ik heb ook al verschillende andere merken pellets geprobeerd en ik merk niet echt veel verschil, alleen dat Badger precies iets minder warmte geeft.
Welke pellets zouden het nog goed doen in mijn Rika Como?
Iemand nog tips?

Alvast bedankt voor jullie tips!

deneddy1949

Re: Ervaringen RiKa Como

Bericht door deneddy1949 » 17 okt 2014, 19:21

Hallo,
Sind mei 2011 ben ik in het bezit van een rik como, een erg goede kachel ,nu het wat kouder word en ik gebruik maak
van deze kachel stelt zich een probleem : ,namelyk by een koude kachel en tot deze goed is door verwarmd hoor ik een
geluid van de aanvoer (worm) zo ééntje van yzer op yzer ,zelf heb ik al meerdere goede merken van pellets gestookt ,daar ligt het beslist niet aan ,ik kryg een mooie verbranding ,doch dit geluid werkt storend , zyn er nog leden die met dit mankement te maken hebben.

Alvast bedankt voor eventuele tips

HerC
Pellet-specialist
Berichten: 2162
Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
Contacteer:

Re: Ervaringen RiKa Como

Bericht door HerC » 17 okt 2014, 19:35

Dus zo te lezen is dit pas sinds enkele weken...

Wanneer heeft deze kachel een onderhoud gekregen?

deneddy1949

Re: Ervaringen RiKa Como

Bericht door deneddy1949 » 17 okt 2014, 20:02

Hallo
ik heb me vergist in aankoop ,de kachel is van mei 2012 ,deze word 2 x per jaar gereinigd zoal het me is aangeleerd ,
1 x gewone en 1x grondig , by deze laatste word de kachel aansluiting uit de schouw gehaald , in 2013 heefd ze nog een update gehad van de installeur,

grz

HerC
Pellet-specialist
Berichten: 2162
Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
Contacteer:

Re: Ervaringen RiKa Como

Bericht door HerC » 17 okt 2014, 20:13

Tja, als je zeker bent dat het onderhoud ter hoogte van de schroefmotor goed gedaan geweest is en er geen koekvorming is ter hoogte van de schroef denk ik eerder dat je te maken hebt met een lager die uitgesleten is of één of ander metalen onderdeel dat tegen de schroefmotor komt. Geluid wordt versterkt en vermindert naarmate de kachel warm wordt. Uitzetting van materiaal kan het geluid doen wegvallen.

Als je toch je onderhoud zelf doet zou ik de kachel opnieuw demonteren nu het nog niet zo koud is buiten; Dan kan je deze dingen eens controleren.

astracoupe

Re: Ervaringen RiKa Como

Bericht door astracoupe » 17 okt 2014, 21:30

rika is dat niet italiaans idem aan artel ! ? maak uw pelletbak leeg voel of er speling op het wormwiel zit ,of op de behuizing ,kijk of er niets tussen het wormwiel en de behuizing zit heb ik ooit meegemaakt (een schroef van de lopende pelletband dat maakte zeer veel herrie!) draai de schroeven aan !! ook in de brandkamer ! zet kachel aan ,duw de pijltjes naar boven en onder te gelijk in op display(dan draait het wormwiel constant zolang je de pijlen indrukt) ,geen geluid meer =ok toch geluid lagers smeren ,maar niet met wd 40 zoals velen doen ,is volledig fout !, u dient de worm met pellet motor volledig te demonteren ,en dan de lagers te demonteren en na te zien en of smeren succes (of een techneut laten komen ,maar wat je zelf doet doe je meestal........)
mvg ac

HerC
Pellet-specialist
Berichten: 2162
Lid geworden op: 10 mei 2014, 17:01
Contacteer:

Re: Ervaringen RiKa Como

Bericht door HerC » 18 okt 2014, 09:15

Rika is Oostenrijks en volgens mij helemaal niet gelijk aan Artel.....

astracoupe

Re: Ervaringen RiKa Como

Bericht door astracoupe » 22 okt 2014, 02:15

tuurlijk oostenrijks wat info door elkaar gehaald ,er stonden wat veel tabbladen open ,maar het werk blijft het zelfde

Gebruikersavatar
krisvdm
Pellet-specialist
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2015, 15:16
Locatie: Linter
Contacteer:

Re: Ervaringen RiKa Como

Bericht door krisvdm » 07 jan 2015, 15:40

we hebben ook ee Rika Como
gaat goed en is makkelijk te bedienen (makkelijker dan spelen met afzonderlijke fan en toevoer parameters)

wie zoekt naar Rika Como via google zal waarschijnlijk ook klachten zien van "Maintenance melding op het display. Hiermee stopt ook de kachel met werken en blijft ze intern blazen.

Veel gebruikte tip of truuk is de reset via het touchpanel en daarna de kachel terug starten.

Ik moet zeggen, vorig jaar hadden we dat ook vaak en dat was dan kort na installatie. De verkoper was iemand die we niet meer wilden zien (maakte op dag van afhalingen van schouwpijpen opmerking dat hij stukken op zijn offerte was vergeten te zetten en dus moesten we extra betalen :o
dan het jaarlijks onderhoud van de kachel laten doen door een firma waar we wel vertrouwen in hadden. Hiermee was het opgelost.
Dit jaar kwam die gevreesde melding terug.... een paar keer kort na elkaar.

Nu heb ik die melding al een tijdje niet meer.... mijn truuk ?
Nu laat ik tijdens het gewone schoonmaakbeurtje (zelf openen, asla eruit en stofzuigen etc.) de stekker insteken. Vroeger trok ik telkens de stekker eruit... en ik vermoed dat de kachel hierdoor het schoonmaakbeurtje niet 'opmerkt' om zo maar te zeggen. Voor ons lijkt het een verschil te geven. :P

Verder had ik nog op youtube filmpjes gevonden van hoe de kachel heel grondig te kuizen en dit heb ik ook al eens deels gevolgd.
1x Rika Como voor een gans huis

Plaats reactie

Terug naar “Rika”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten