naaldhout - loofhout

Algemene info, tips of vragen betreffende pellets vind je of stel je hier...
Plaats reactie
watson9000

naaldhout - loofhout

Bericht door watson9000 » 03 okt 2014, 15:44

in maart heb ik een RIKA Roco aangeschaft. bij deze aankoop heb ik een ton pellets (merk Girretz; 80% loofhout, 20% naaldhout) gekregen. eerste indruk is dat het degelijke pellets zijn. mooie vlam, niet al te veel roet. wel een aangekoekte massa in het potje na het branden. is dit eigen aan deze pellets of is die koek achteraf altijd aanwezig?

ik ben beginnen zoeken naar een verkoper in de buurt. op dit forum vond ik mijn dichtsbijzijnde verkoper in Lochristi (Woodenergy). zij verkopen enkel pellets uitsluitend bestaande uit naaldhout.
naaldhout bevat veel hars. kan dit kwaad voor de kachel?

Mvg
Fredrik

astracoupe

Re: naaldhout - loofhout

Bericht door astracoupe » 03 okt 2014, 19:08

koek in het brandpotje heeft meestal met slechte verbranding te maken ,maar kan met het stoken van andere pellets opgelost zijn ,sommige kachels hebben soms een voorkeur voor pellets en dat is wat je moet leren met uw kachel ,ze brandt perfect met die of die andere pellets ,harde of zachte
uit proberen is de boodschap ,en als je de juiste pellet vindt blijf er dan bij ! bij mij loopt die zoektocht al +- 3jaar en nog steeds niet de ideale pellet gevonden en ik stel zelf mijn kachel af (wat meestal nodig is bij verandering van pellets) maar het is niet echt simpel vandaag is die pellet ideaal , morgen is die zelfde pellet minder goed aangemaakt en deugt ze niet meer .
mvg ac

watson9000

Re: naaldhout - loofhout

Bericht door watson9000 » 06 okt 2014, 11:03

maar als ik het goed begrijp, kunnen 100% naaldhoutpellets even goed zijn als mix van naald/loofhoutpellets. de harsen die in de naaldhoudpellets zijn niet schadelijk voor de kachel?

Plaats reactie

Terug naar “Algemene info en vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten