Gemma te lage waterdruk

Plaats reactie
VincentPellet

Gemma te lage waterdruk

Bericht door VincentPellet » 14 jan 2019, 16:14

Beste,

In onze woning staat een Vescovi Gemma, geplaatst door de vorige eigenaars (sticker 2012). Model Hydro denk ik, waar ook onze CV is op aangesloten. Zodus zijn er twee warmtebronnen op onze CV-kring, oftewel door de pelletkachel oftewel door de condensketel (gas), of allebei, dat kan ook natuurlijk.

Probleem: Waterdruk in de Vescovi blijft steeds tussen de 0,3-0,6 bar staan.

De cv-ketel geeft nochthans 1,5 bar aan. Na veel testen, water aflaten, bijvullen via cv ketel, bijvullen via de Vescovi blijft de waterdruk in de pellet dus steeds tussen de 0,3 (koud)-0,6 (warm) bar staan. Vreemd niet?
Dit is lastig want een opstart 's ochtends kan niet via de pellet enkel, maw eerst moeten we de cv-ketel opzetten zodat de installatie al wat opwarmt en de waterdruk dus stijgt, van zodra het 0,5bar bereikt kunnen we de pellet opzetten. Zodra deze volledig is opgestart kan de cv-ketel uitgezet worden. Dat werkt natuurlijk niet prettig.
De Vescovi beschikt over een laag-water-druk alarm wat betekent als de waterdruk onder 0,4bar gaat de kachel in alarm gaat en zichzelf uitschakelt mét bijhorend, extreem irritant piepalarm geluid. *zucht*

Extra:
Wat Google research levert eigenlijk niet veel op, over Vescovi valt bijna niks terug te vinden. Ik heb ondertussen begrepen dat de fabriek gesloten (failliet) is, en dat er verder niks meer gebeurd. Ik heb wel een handleiding kunnen bemachtigen, maar de troubleshoot daarin is heel beperkt en geen meerwaarde.
De kachel is destijds aangekocht bij Elite-Fire, ik heb ze al twee keer laten komen, maar blijkbaar kunnen zij dit niet oplossen en zijn spareparts onbestaande (uitgeput?). Ze hebben naar mijn mening ook niet veel moeite gedaan... Een 'lauwe service' op zijn best.

Volgens mij is de waterdruk meter ontregeld in de kachel of er is er een defect aan de printplaat (dat hoor je wel meer met deze kachel). Een vreemd verschijnsel is dat als ik een beetje wat speel met de verbindingskabel van de printplaat naar de lcd display boven op de kachel de waterdruk wel wat stijgt? Bizar... Dat doet me denken dat het iets met de printplaat te maken heeft.

Dus wat is het nu en wat kan ik doen?
Iemand met kennis van zaken? Alle hulp is welkom!

Alvast dank,

Vincent

pro Pelletkachels
Pellet-starter
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jan 2019, 10:46
Contacteer:

Re: Gemma te lage waterdruk

Bericht door pro Pelletkachels » 14 jan 2019, 19:08

Fabrikant bestaat nog steeds
https://www.vescovicucine.com/prodotti/stufe-a-pellet
Is de regio waar ik veel opleiding heb gehad en kende de firma, dus was verwonderd dat het in faling zou zijn. Helaas voor U ken ik de producten van hen niet. Maar aanbellen bij de instalateur met de info dat het wel nog bestaat!

Plaats reactie

Terug naar “Vescovi”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten