Nieuw Uitzoeken overstappen op pellets

Algemene info, tips of vragen betreffende pelletkachels vind je of stel je hier...
Plaats reactie
Maryline
Pellet-starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 mei 2019, 21:00
Contacteer:

Nieuw Uitzoeken overstappen op pellets

Bericht door Maryline » 06 mei 2019, 21:26

Dag allemaal,

Ik kwam hier terecht omdat ik op zoek ben naar pellets. Ik probeer me namelijk een idee te vormen van hoeveel kosten ik ga hebben om een pelletkachel te installeren, hoeveel pellets ik moet voorzien,... En dan zag ik jullie groepsaankoop.

In de winkel willen ze in het bestaande rookkanaal (schouw waar hout kachel of mazoutkachel kan op branden) een flexibel tot boven aanbrengen. Ik wist niet dat dit moest, maar blijkbaar wel lead ik hier.

Voor een kachel keek ik naar MCZ 2.0 air, alsook een klein model Belga stove mini voor een andere kamer.

De MCZ zou 8kwh zijn. Momenteel staat er een mazoutkachel van een goede 11 kwh, maar 9kwh effectief. Deze brandt doorgaans op de laagste stand. Bij vriezen en wind (dus echt gevoelig kouder) eens op 2 en zeer uitzonderlijk op 3 (eerder om snel op te warmen).
Weet iemand of die 8kwh bij MCZ de effectieve kWh zijn, of dat dit nog moet verminderd worden?

En hoe bereken je het verbruik?

Hopelijk wordt ik hier wat wijzer! :) :geek:

Groetjes

Carlier sander

Re: Nieuw Uitzoeken overstappen op pellets

Bericht door Carlier sander » 15 okt 2019, 18:07

Je benodigde vermogen bereken je Voral via de vierkante meters van de te verwarmen plaats.
Dit doe je x60 en dan kom je ver vermogen uit die je ongeveer nodig zal hebben.
Vaak zit je ver onder de vermogens die kachels leveren.

Tomdevroe
Pellet-fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 okt 2018, 19:15
Contacteer:

Re: Nieuw Uitzoeken overstappen op pellets

Bericht door Tomdevroe » 19 okt 2019, 10:11

Carlier sander schreef: 15 okt 2019, 18:07 Je benodigde vermogen bereken je Voral via de vierkante meters van de te verwarmen plaats.
Dit doe je x60 en dan kom je ver vermogen uit die je ongeveer nodig zal hebben.
Vaak zit je ver onder de vermogens die kachels leveren.
x60? En dat is dan voor elk type woning hetzelfde, onafhankelijk van hoe goed of hoe slecht de woning geïsoleerd is?

Om het zeker te weten moet je een warmteverliesberekening maken. (kan simpel op het www of je kan dat laten doen)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene info en vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten