Parameters Extraflame Irina + vraag luchtcirculatie

Plaats reactie
Kimme
Pellet-starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2016, 13:52
Contacteer:

Parameters Extraflame Irina + vraag luchtcirculatie

Bericht door Kimme » 06 dec 2020, 17:54

Hoi allen,

Een hele tijd geleden kocht ik een Extraflame Irina.
Ondertussen zijn al enkele bedrijven langs geweest om onderhoud te doen op deze kachel maar niemand blijkt iets van de afstelling te kennen.

Wat me niet bevalt:

Kachel moet steeds op minimum vermogen draaien en dan nog blijft ze teveel warmte geven. Misschien is de kachel gewoon te krachtig maar de ruimte is toch relatief groot dus ik denk meer aan de verhouding pellets-lucht die niet ok is.
Doordat deze steeds op minimum vermogen draait heb ik na 2u een vettig bruin residu op het ruitje en is de binnenkant van de kachel volledig zwart geworden van het roet.
Ook heb ik redelijk wat kleine brokjes onverbrande pellets in de asla. Dit lijkt logisch aangezien de kachel vrij veel pellets uit het brandbakje spuwt.
De vlam is ofwel zeer agressief en wanneer de temperatuur is bereikt is er gewoon geen vlam meer.
Bovenstaande zaken lijken me ook het gevolg van een slechte afstelling.

De uitlaat is niet verstopt en de schouw loopt tot boven het dak.

Nu zou ik dus graag de kachel zelf wat afstellen maar ik geraak jammer genoeg niet aan de lijst met parameters.

Ik heb een lijst dat zogezegd voor de kachel dient met (PG) parameters maar deze lijst komt niet overeen met het menu op de kachel.
Ik vermoed dus dat er ooit een andere controller werd geïnstalleerd voordat ik de kachel aankocht van mijn overbuur.

Ik geraak in de parameters via knop 3+5, dan naar menu 4, bijtikken tot de display 40 geeft en dan heb ik mijn waarden. Maar waarvoor staan deze en waar dien ik op te letten?

Als extra vraag had ik graag geweten of er een optie was om de kachel iets "breder" te laten uitblazen. Er zijn aan het ventilatierooster 7 uitgangen maar die blazen allen omhoog tegen een schuine wand waarna deze naar voor toe omlaag blaast. Allemaal goed en wel maar op 2,5m ervan staat er een muur. De kachel een beetje draaien is een optie maar esthetisch gezien is dat niet bepaald mijn voorkeur. Beter zou zijn dat je de blaasrichting zou kunnen regelen zoals bvb in de wagen en dat je hiermee kan kiezen om wat breder uit te blazen. Ik heb daarnet geprobeerd om in het midden een metalen hoekje te plaatsen maar dat doet uiteraard niet veel aangezien dit maar effect heeft op 1 van de 7 uitlaten. Heeft iemand dit ooit al eens bekeken? 3d printen lijkt me wel een goeie optie maar dan zit je weer met het feit dat dit zou kunnen smelten door de warmte...

Hopelijk heeft iemand de nodige info voor mij.

Alvast bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “La Nordica Extraflame”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten