Clickson Thermorrosi 1000

Plaats reactie
swedish garage
Pellet-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2018, 15:34
Contacteer:

Clickson Thermorrosi 1000

Bericht door swedish garage » 23 dec 2018, 15:53

Ik heb 3 pelletkachels ( vroeger 4 ) zijnde de allereerste thermorrosi 3000 ( nog zonder asbak en met enkel 2 knoppen
display ), daarnaast een Runax (hubo ), en een kleine themorrosi 1000 die de bovenverdieping verwarmt ( is een type oud herenhuis van genre die vroeger verwarmt werd met individuele gasradiatoren die op een schouw waran aangesloten, nu dus vervangen door aparte kachels ...
de oudste thermorrosi, die wordt straks 14 jaar en enkel de clickson thermostaat die de ventilator doet aanslaan en de
vijzelmotor zijn ooit eens vervangen, verder trouwe dienst al 13.5 jaar lang ...

m'n vraag gaat over de thermorossi 1000, die heeft onderaan z'on bi metaal clickson thermostaatje die ter hoogte van de aslade met 2 vijsjes is vastgeschroefd, die maakt contact bij 42°, de bovenste die 80 cm hoger zit op de mantel die maakt contact bij 92 °
Mijn oude 3000 heeft slechts 1 z'on clickson thermostaatje, eens die sluit gaat de warme lucht ventilator aan en dan kun je de stand aanpassen meer of minder blazen

ik vraag me af die 2e thermostaat op een 1000 model die dus opent bij 92° dient die om de gloeikaars uit te schakelen na z'n opstartfase ? Dit is de enige kachel waar zo lang start op het scherm blijft staan al van toen hij nieuw was, start blijft er wel 20 minuten op staan, dus ik vermoed dat de kachel dan ook 20 minuten het volle wattage verbruikt van wat de gloeikaars vraagt ... zou ik bvb kunnen de bovenste clickson type 92° vervangen door ene van 42° zodat ie rapper uit z'n opstart fase komt en dus stopt of werkt dit niet op die manier ?

Qua totale tevredenheid is de runax toch de topper : die start binnen de 7 minuten volledig op en staat al in z'n work fase, verbruikt doordat ie een thermostaat heeft en m'n 2 andere niet duidelijk veel minder pellets en maakt ook veel minder lawaai door de dwarsgeplaatste gelagerde ventilators, nadeel is dat ik merk dat ik hem best 2x per jaar een grote beurt geef, ( zijpanelen brandkamer losvijzen, alsook plaat onder de brandkorf ) aanzuig via de zijkantjes laad nogal rap aan wat met die thermorrosi's die een veel groter compartiment voor de rookgasmotor hebben het geval niet is ...

in geval dit met de clickson thermostaat niet kan om de opstartfase vroeger te beeindigen, kan ik bvb een schakelaar tussen de bedrading van en naar de gloeikaars plaatsen zodat ik manueel de stroom kan couperen want 20 minuten is toch te lang zeker als er al na 5 minuten vol vuur is eens ie brand brand ie toch he ?

Plaats reactie

Terug naar “Thermorossi”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten