MCZ Musa Air 2.0 slaat op hol!

Plaats reactie
Mannu
Pellet-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 dec 2017, 12:55
Contacteer:

MCZ Musa Air 2.0 slaat op hol!

Bericht door Mannu » 13 okt 2019, 04:32

Sinds maart 2018 hebben wij een MCZ Musa Air 2.0 14kw aangekocht als enige verwarming voor onze woning. Deze kachel werd nieuw aangekocht bij Elite-Fire in Zele. Het gaat over een bescheiden woning van Ong. 100m2 bewoonbare oppervlakte. Vanaf de aankoop van deze kachel hebben wij echter nog 0% vertrouwen in Elite-Fire nog de kachel!

Wij zijn bij Elite-Fire binnengestapt met het idee een 14kw kachel met kanalisatie te kopen. Er dienen 2 slaapkamers van Ong. 20m2 verwarmt te worden en de benedenverdieping. Hier informeert de verkoper ons dat de max. Afstand voor de kanalisatie 7m is, dit komt perfect uit met de kamer die zich het verste van de kachel bevindt. De verkoper verklaard me bijna gek toen ik over een 14kw kachel sprak! Zijn woorden: een 14kw kachel is veel te krachtig voor zoon kleine woning. U gaat zichzelf buiten stoken! Dus oorspronkelijk hadden wij een 12kw MCZ Musa Air 2.0 besteld.

Op de Dag van de installatie verteld de technieker ons dat een 12kw te zwak is en deze de bovenverdieping nooit voldoende zal kunnen verwarmen... Ik ben toen verhaal gaan halen in de winkel waar de verkoper in kwestie met rode wangen achter zijn collega stond. Aangezien volgens de verkoper de 14kw te krachtig ging zijn was mijn vertrouwen al ver te zoeken... Uiteindelijk dan toch de meerprijs voor de 14kw op tafel gelegd.

Dag van de 2de installatie 14kw kachel. Er werd ons beloofd dat de technieker in de voormiddag kwam. Om 11u nog niemand gezien dus bellen wij even naar Elite-fire. Hier krijg ik de garantie dat hij er om 13u zal zijn. Om 14:30 nog steeds niemand dus terug Elite-Fire gebeld. Ditmaal ging de technicus me opbellen. 2 min. Nadien de technieker aan de lijn en deze weet me te vertellen dat hij niet eens wist dat hij bij ons moest zijn! Nogmaals 4x Elite-Fire gebeld maar plots werd de telefoon niet meer opgenomen! Om 17:30 arriveert de technieker dan toch met de kachel. Kachel werd geïnstalleerd kanalisatie werd rap rap aangesloten met het nodige prutswerk! Maar goed de kachel staat! Vanaf dan ging het mis...

Sporadisch slaat de kachel op hol en blijft deze de woning verwarmen. Nochtans staat deze via de afstandsbediening ingesteld op 21c• en ECO modus, maar de kachel stopt niet met pellets voeren. Hierdoor is de temp. In de woning al opgelopen tot 34c•. Dit is al 10 tallen keren gebeurt. Telkens maken wij foto’s van de afstandsbediening en filmen we de afstandsbediening naast de kachel dan zie en hoor je pellets in de kachel vallen. Wij hebben Elite-Fire hier al meerdere malen voor gecontacteerd maar hier vindt men het probleem niet. Afstandsbediening is al 2-3x vervangen allerlei onderdelen aan de kachel zijn ook al vervangen, Niks helpt. Zelfs de invoerder Fero heeft al meerdere pogingen gedaan om de kachel te herstellen zonder succes. De kachel heeft 1,5 maand bij de invoerder gestaan en hier doet het probleem zich natuurlijk niet voor... Maar na enkele weken terug bij ons thuis te staan worden we wakker met 28c•!

Voor mij was de maat dan ook vol en ben terug naar Elite-Fire gegaan om een oplossing te eisen. Hier kreeg ik de raad van de zaakvoerder een advocaat te nemen. En we zouden zien wie het het langste zou volhouden (zijn woorden)! Ik heb al meerdere ingebrekestelling aangetekend en via mail verstuurd allemaal zonder reactie natuurlijk.

Zijn er mensen die gelijkaardige problemen hebben met hun MCZ of met Elite-Fire?

flipson
Pellet-fan
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2016, 08:26
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

Re: MCZ Musa Air 2.0 slaat op hol!

Bericht door flipson » 01 nov 2020, 09:40

beste,

Sinds 2017 een MCZ EGO Comfort Air staan in huis, geen enkel probleem. Ook met kanalisatie naar de badkamer toe. Verwacht daar geen wonderen van, maar het werkt wel. Eerst loopt het buisje door de wc, daar heb je er ook warmte van, om dan in de badkamer uit te komen. Nu in de badkamer altijd een lichte warme luchtstroom via dat pijpje.......

In mijn werkhok (+100 m²) heb ik een oude staan die ik tweedehands had gekocht! MCZ Athos Multi Air 2006. Eigenlijk mee in het zak gezet door de verkoopster !(die had veel te mooie ogen !). Was mij verkocht als showroom model maar bleek gewoon van 2006 te zijn.
Uiteindelijk een dealer hier uit de buurt erbij gehaald, en het moederbord vervangen. Sindsdien draait ze als nieuw! Alles werkt terug perfect!......stookt het gewoon tot 21 graden in mijn werkhok.

Met MCZ is niks mis mee, (zullen er hier wel meer zeggen). Alleen je moet een dealer vinden die eerlijk is en goed opgeleid personeel heeft. En ga het niet 100 km van je huis zoeken, dat werkt ook niet. En beginnen met goede pellets natuurlijk....
Heb je geen kennissen die ook met een MCZ stoken? Kan je raad vragen...... Schrijf (mail) eens een andere MCZ verdeler in de buurt aan met je probleem, vraag om een oplossing of vraag waar je beter terecht kan met je probleem............of zet het gewoon eens op FB, heb je meestal ook veel reacties (goede en slechte natuurlijk).

Veel succes met je MCZ
MCZ stoker, Athos multi air & Ego Comfort Air....

Mannu
Pellet-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 dec 2017, 12:55
Contacteer:

Re: MCZ Musa Air 2.0 slaat op hol!

Bericht door Mannu » 01 nov 2020, 09:55

De kachel is al 2x door de invoerder van MCZ Fero opgehaald en nagekeken. Telkens krijgen wij de kachel terug met het antwoord wij kunnen niks mis vinden met de kachel. Op 28/10/2020 Is de kachel weeral op hol geslagen. Thermostaat stond op 20c• ingesteld, maar de kachel bleef ongecontroleerd verwarmen 26c•... nogmaals een mail gestuurd naar de invoerder Nog steeds geen antwoord. maar de kachel is ondertussen al uit garantie en het probleem is nooit verholpen! Wij hebben 2 andere MCZ dealers gecontacteerd voor onderhoud. Zodra men weet dat Elite-Fire de kachel verkocht heeft weigeren zij deze te onderhouden! Telkens het zelfde antwoord: Ik ga mijn vingers niet verbranden door hun geklungel! De reputatie van Elite-Fire heeft hen ondertussen voorbij gestoken! Maar ik zit met een stuk oud ijzer dat ik zelf niet DURF doorverkopen!

flipson
Pellet-fan
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2016, 08:26
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

Re: MCZ Musa Air 2.0 slaat op hol!

Bericht door flipson » 01 nov 2020, 11:14

Dat is allemaal flink vervelend. Ik zou toch een officiële dealer proberen te zoeken, (hoofdimporteur? ), zal natuurlijk niet gemakkelijk zijn. Maar moet volgens mij op te lossen zijn, alleen iemand vinden die er tijd in wil steken. Mcz wordt niet op één plaats verkocht, denk ik. Moeten dealers genoeg te vinden zijn.....
Heeft er hier niemand dezelfde kachel? Misschien wel dezelfde ervaringen, een oplossing kan dikwijls in een klein hoekje zitten....

Allez toch veel succes en schrijf je verhaal hier weg, misschien heeft er iemand iets aan...
MCZ stoker, Athos multi air & Ego Comfort Air....

Plaats reactie

Terug naar “MCZ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten