de vraag voor een top van best verkochte pellets is natuurlijk moeilijk aan gebruikers te vragen.
sommige blijven altijd bij hetzelfde merk, andere kopen gewoon zakjes die het goedkoopst zijn
en handelaars zullen je welk vertellen welke pellets ze graag verkopen
en misschien ook de pellets die ze het meest verkopen
maar dan weet je nog niet of die pellets ook in jouw kachel goed branden.
zelf stook ik deze winter nog altijd van een pallet German Pellets die ik vorige winter niet op had. Dat merk heb ik al 5 palletten gekocht (bij onze vorige kachel en onze huidige en met goed resultaat)
Bij de aankoop van onze huidige kachel hadden we een half pallet merkloze zakken gekregen. Die pellets waren minder goed en gaven een hard koekje in het branderpotje. Daarna terug de German Pellets. uiteraard.
Deze winter heb ik wel een paar verschillende merken geprobeerd, in voorbereiding voor de volgende aankoop van een pallet. Ik wou uiteraard weten of er nog andere goede zijn buiten de German Pellets
Zo heb ik de volgende geprobeerd:
Green Energy Premium / Domoflor power plus / Biodela
=> alledrie aangekocht bij dezelfde handelaar, telkens 4 zakjes, elk 4,5 euro/zakje
Agriselect, aangekocht bij de Colruyt, 3,99 euro/zakje
telkens na de 4 zakjes de kachel proper gemaakt om de asse te bekijken
verschil in hoeveelheid asse is eigenlijk verwaarloosbaar tussen die merken (toch niet dat je dat kan beoordelen met 4 zakjes te branden)
persoonlijk heb ik niet echt verschil gemerkt betreffende warmte die ze gaven en in de zakjes viel het ook reuze mee met stof. Dat hangt uiteraard ook samen met hoe je de zakjes behandeld bij afhalen hé
Mijn
persoonlijke conclusie: als je gecertifieerde pellets van 100% naaldhout koopt, is het resultaat tussen verschillende merken redelijk klein, althans toch met onze Rika Como. Hier stel je gewoon de gewenste % van warmte in en de kachel regelt zelf de kleppen.
Maar met pelletkachels die je kan instellen van luchttoevoer, afzuiging, ventilatie etc. kan je misschien meer inspelen op die parameters en kan je andere resultaten krijgen met pellets.
Als ik dan even mijn top 5 moet geven:
1 German Pellets - altijd goede ervaring mee gehad maar iets duurder
2 AgriSelect - bleek goed bij mijn (beperkte test) en goed geprijsd
3-4-5 Green Energy Premium / Domoflor power plus / Biodela - leken me alledrie goed maar zaten van prijs tussen German Pellets en de Agri Select