Pagina 2 van 2

Re: MCZ Ego 2.0 comfort air

Geplaatst: 03 dec 2017, 10:17
door foopah
Heb een paar dagen geleden de pellettoevoer 1 stand hoger gezet, en nu op 2 dagen tijd al 2 keer de foutmelding "A11 pellettoevoer defect". Lijkt me wel heel verdacht, zo plots na deze instellingswijziging. Ik heb deze foutmelding nooit eerder gehad (kachel bijna 2 jaar in huis).

Iemand dezelfde ervaring ? Advies ?

Re: MCZ Ego 2.0 comfort air

Geplaatst: 03 dec 2017, 13:24
door HerC
Wat als je het terug op 0 zet?

Re: MCZ Ego 2.0 comfort air

Geplaatst: 04 dec 2017, 18:40
door foopah
Ja dat heb ik gisterenavond terug gedaan, dus nu eens een paar dagen opvolgen. Ik had het hoger gezet omdat ik soms nog de melding van "abnormale uitdoving" kreeg, zelfs nadat de leverancier hier is geweest en de luchttoevoer iets hoger had gezet.

Die software update heb ik hier nog niet veel info over gekregen, maar zou een oplossing zijn ?

Re: MCZ Ego 2.0 comfort air

Geplaatst: 04 dec 2017, 19:59
door foopah
OK, reactie was nog niet koud en hij is weer uitgevallen...

Reservoir eens leeg maken en goed stofzuigen ? Kan je zien of er iets in de schroef zit ?

Re: MCZ Ego 2.0 comfort air

Geplaatst: 06 mar 2018, 16:33
door janstreep
KoenR schreef:Dag pelletkachel genieters,

Mijn naam is Koen en dus nieuw hier.
Ik heb een MCZ Ego 2.0 comfort air.
Hierover ook gelijk mijn vraag.
Ik zou graag, ondanks het active system, meer willen afstellen omdat ik vind dat de verbranding beter zou moeten.
Waarom? Het ruitje is vrij snel zwart en moet dus elke dag schoon gemaakt worden.
Ik dacht zelf door het luchttoevoer en/of rookgas afvoerventilator te verhogen in kracht.
Maar hoe??? Wie o wie kan mij voorzien van deze technische documentatie of ondersteuning.
Mvg Koen
boven de ruit zit een strip met sleufgaten , zet de strip zo ver mogelijk naar boven door middel het los draaien van de 2 schroefjes

Re: MCZ Ego 2.0 comfort air

Geplaatst: 27 nov 2023, 13:30
door HanZie
Beste allen,

ik heb een vraagje mbt bovenstaande functies.
Ik heb een MCZ Ego air 2.0 van 2016 ongeveer (geen wifi).

Kan iemand precies uitleggen hoe die calibratie werkt?
Een technieker had het me vorig seizoen uitgelegd, maar ben niet zeker of ik het goed doe.

Hij zei dat terwijl de kachel brandt, je het deurtje moet open doen, dan 25 sec op test duwen (cal verschijnt) en dan 1 sec op de verdoken knop. That's it, de kachel doet de rest naar't schijnt.
Maar ik heb de indruk dat er niet echt iets gebeurt als ik de deur meteen sluit.
Hoe lang moet ik wachten vooraleer de deur weer toe te doen?

Ook een vraagje voor iemand met dezelfde kachel.
Op het moederbord pinkt ganse tijd een rood lampje ergens in het midden (naast een groen lampje), ook als deze is uitgeschakeld. Is dit normaal? Rood = niet goed is mijn mening...
Kan me namelijk niet herinneren dat dit vroeger ook zo was.

Alvast bedankt voor de info!

Re: MCZ Ego 2.0 comfort air

Geplaatst: 27 nov 2023, 18:39
door HerC
In uw handleiding staat volgende weergegeven:

De RODE led betekent:
• UIT = Product ingeschakeld
• BRANDT LANGZAAM KNIPPEREND = Product wordt uitgeschakeld
• BRANDT SNEL KNIPPEREND = Product op alarm (gedurende de eerste 10 minuten in combinatie met een pieptoon)
• BRANDT PERMANENT = Product uitgeschakeld


Volgens mij klopt het verhaal van de 25 sec en deur open niet.
Alles gebeurt met de test knop in combinatie en bevestiging met de geblindeerde knop.

5 sec inhouden > pellethoeveelheid
10 sec inhouden > doorstroomsensor in- of uitschakelen
15sec > service resetten
20 sec > debiet verbrandingslucht

Voor de rest regelt het active air systeem alles.

Re: MCZ Ego 2.0 comfort air

Geplaatst: 28 nov 2023, 08:22
door HanZie
HerC schreef: 27 nov 2023, 18:39 In uw handleiding staat volgende weergegeven:

De RODE led betekent:
• UIT = Product ingeschakeld
• BRANDT LANGZAAM KNIPPEREND = Product wordt uitgeschakeld
• BRANDT SNEL KNIPPEREND = Product op alarm (gedurende de eerste 10 minuten in combinatie met een pieptoon)
• BRANDT PERMANENT = Product uitgeschakeld


Volgens mij klopt het verhaal van de 25 sec en deur open niet.
Alles gebeurt met de test knop in combinatie en bevestiging met de geblindeerde knop.

5 sec inhouden > pellethoeveelheid
10 sec inhouden > doorstroomsensor in- of uitschakelen
15sec > service resetten
20 sec > debiet verbrandingslucht

Voor de rest regelt het active air systeem alles.
Bedankt voor de snelle reactie HerC, ik hoopte stiekem op uw expertise :)
Dat van die 25 sec met open deur vond ik ook maar vreemd, kan er ook niets over terugvinden.
Heb de 'kalibratie' nu gedaan met gesloten deur.

Dat rode lichtje bedoel ik op de printplaat achter het rechtse zijpaneel en niet op dat plaatje met de testknop. Het is een rood, traag (1 sec) knipperend lichtje ergens in het midden naast een groen lichtje.
Hier enige ervaring mee? Is dit rode lichtje normaal?

Heb mijn kachel gisteren nog eens gans uitgekuist en alles lijkt weer normaal te werken.
Ik zat met een slechte verbranding en ophopende pellets. Ik denk dat het probleem te wijten was aan een dichting die niet goed zat. De dichting van het opvangpotje onderaan de schouw zat scheef. Hierdoor kon langs daar waarschijnlijk lucht ontsnappen en was de 'trek' niet goed.

Re: MCZ Ego 2.0 comfort air

Geplaatst: 28 nov 2023, 12:22
door HerC
Voor zover ik weet hebben de groene en rode LED op het MB dezelfde functie als diegenen die op het noodpaneel staan.
Diegenen op het noodpaneel en diegenen op het MB zouden dus hetzelfde moeten doen.

Check dit misschien zelf eens.

Re: MCZ Ego 2.0 comfort air

Geplaatst: 03 dec 2023, 20:03
door HanZie
Hi HerC, nee, de lichtjes op het moederbord en noodpaneel doen niet hetzelfde.
Maar maakt niet meer uit, alles werkt weer zoals het hoort.