Hardhout of Naaldhout - pellets

Algemene info, tips of vragen betreffende pellets vind je of stel je hier...
Plaats reactie
Luc B

Hardhout of Naaldhout - pellets

Bericht door Luc B » 12 nov 2013, 09:18

Ik beschik sedert enkele maanden over een 3 tal pelletkachels in een vakantiewoning.
Op zoek naar meer info vind ik steeds een onderscheid tussen hardhoutpellets en/of naaldhoutpellets.
Sommige firma's geven soms nadrukkelijk te kennen "geen hardhout, enkel naaldhout".
Wie moet ik nu eigenlijk geloven?
Tuurlijk zal ik beide proberen, doch welke merken zijn hardhout en welke zijn naaldhout, het staat niet altijd vermeld...

Dank voor jullie info

Gebruikersavatar
Koen
Site Admin
Berichten: 495
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:04
Locatie: Sint-Joris-Weert
Contacteer:

Re: Hardhout of Naaldhout - pellets

Bericht door Koen » 14 nov 2013, 14:43

Beste Luc,

Klassiek zou je denken dat pellets van zwaardere eik beter zijn dan van lichtere den want voor een gewone kachel is dat toch ook zo...
Het persen van de pellets vlakt echter veel van die verschllen uit. Alles wordt ongeveer tot dezelfde densiteit geperst.
Wel is het zo dat de naaldhout pellets meer hars bevatten en daardoor ook een hetere vlam genereren dan hardhoutpellets en dus vollediger zullen verbranden.

Soms lees je dat er steeds een percentage naaldhout nodig is omdat hardhout 'niet blijft plakken' zonder hars.
Dit is niet correct. (Als veevoeder kan je graspellets of luzernepellets kopen. Die planten bevatten geen hars maar plakken toch aan elkaar zonder additieven.)

Hopelijk helpt dit je al iets vooruit.

groeten,
Koen
Houtpelletsfan van het eerste uur
Baxi/HS Tarm Multi-Heat 2.5 24kW pelletketel
http://www.pelletsforum.be

Plaats reactie

Terug naar “Algemene info en vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten