Kaars defect

Algemene info, tips of vragen betreffende pelletkachels vind je of stel je hier...
Plaats reactie
Charles
Pellet-specialist
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jul 2013, 17:55
Contacteer:

Kaars defect

Bericht door Charles » 15 dec 2013, 10:27

Vanmorgen bij het opstarten van de kachel is de aardbeveiliging uitgevallen.
Alles terug opgezet en het opstarten van de kachel gaat gewoon verder. Zelf doe ik verder met mijn normale ochtendritueel.
Na een vijftal minuutjes merk ik dat er nog geen vlam in de kachel is, maar dat het brandpotje overloopt met pellets. De kachel uitgeschakeld, alles leeggemaakt en terug proberen.
Nu kreeg ik een "Pellet ignitor error A10" met andere woorden, de gloeikaars is na 554 uren kachelgebruik stuk.
Ik hoop dat deze snel kan hersteld worden en dat dit een uitzondering in slijtage is...

Gebruikersavatar
El Torro
Pellet-specialist
Berichten: 1629
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:08
Contacteer:

Re: Kaars defect

Bericht door El Torro » 15 dec 2013, 12:01

Een gloeikaars slijt niet zozeer van het aantal branduren, maar meer van het aantal starts.
Het is dan ook beter om de kachel te laten branden en niet uit te laten gaan als de temperatuur bereikt is.

Hoe is dat bij jouw ingesteld?

Charles
Pellet-specialist
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jul 2013, 17:55
Contacteer:

Re: Kaars defect

Bericht door Charles » 15 dec 2013, 12:54

De kachel is geplaatst op 4 september dit jaar. Sinds ze in gebruik is brandt ze gemiddeld 12 uur per dag. Neem dus deze 554 branduren gedeeld door 12, dan komen we op 46 dagen dat de kachel gebrand heeft. De ECO stand staat niet ingesteld dus eens de kachel opgestart, blijft deze heel de dag branden.
Met andere woorden, de gloeikaars heeft 46 keer zijn werk moeten doen.
Het betreft een Regess kachel (geschenk bij plaatsen van een zonneboiler), wat uit de beschrijving heel fel lijkt op een MCZ kachel.
Ik ben eens benieuwd hoe er omgesprongen wordt met garantievoorwaarden bij een geschenk?

P.S. zuinig is de kachel wel, op deze 554 branduren verbruikte ik 465 kg pellets of 840 gr per uur voor een ruimte van bijna 150m3.

Gebruikersavatar
El Torro
Pellet-specialist
Berichten: 1629
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:08
Contacteer:

Re: Kaars defect

Bericht door El Torro » 15 dec 2013, 17:10

Tja, dat is wel abnormaal snel :cry:

Charles
Pellet-specialist
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jul 2013, 17:55
Contacteer:

Re: Kaars defect

Bericht door Charles » 18 dec 2013, 18:07

Het is alsof ze ons moeten hebben. De kachel stuk, en nu ook zonder mazout. ;-)
Een dekentje voor vanavond misschien?

Gebruikersavatar
nick1
Pellet-specialist
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 sep 2012, 07:13
Locatie: Linter
Contacteer:

Re: Kaars defect

Bericht door nick1 » 18 dec 2013, 20:31

Steek de kachel aan met een aanmaakblokje voor de BBC!

Charles
Pellet-specialist
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jul 2013, 17:55
Contacteer:

Re: Kaars defect

Bericht door Charles » 18 dec 2013, 23:18

Had ik ook al aan gedacht, maar doordat er een alarm bestaat werkt de kachel ook niet voor de rest. Dus geen toevoer van Pellets, geen ventilatie,... geen warmte :?

Gebruikersavatar
El Torro
Pellet-specialist
Berichten: 1629
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:08
Contacteer:

Re: Kaars defect

Bericht door El Torro » 18 dec 2013, 23:27

Normaal zou je een error moeten kunnen resetten en weer opstarten.
Opstarten met het aanmaakblokje dus.

Charles
Pellet-specialist
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jul 2013, 17:55
Contacteer:

Re: Kaars defect

Bericht door Charles » 18 dec 2013, 23:56

Reset gedaan door stekker uit te trekken.
Stekker er terug in, foutcode "A10" is weg.
Wil ik nu de kachel opstarten (ON knop indrukken voor enkele sec), komt onmiddellijk de fout "A10" terug op het scherm en staat de kachel terug in alarm.
Nu zou ik het branderpotje kunnen vullen met pellets en aansteken met een aanmaakblokje, maar als dit eenmaal brandt, dan nog moet ik op ON gaan drukken wil ik toevoer krijgen van pellets en de ventilatoren laten werken. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik ben er voor 99,9% zeker van dat de code "A10" onmiddellijk zal verschijnen en de kachel gewoon in veiligheid zal gaan wachten op een technieker...

Gebruikersavatar
El Torro
Pellet-specialist
Berichten: 1629
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:08
Contacteer:

Re: Kaars defect

Bericht door El Torro » 19 dec 2013, 00:00

Dan zal er vermoedelijk toch wel meer aan de hand zijn dan alleen een defecte kaars.
Hopelijk krijg je morgen een nieuwe voorraad mazout.

Charles
Pellet-specialist
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jul 2013, 17:55
Contacteer:

Re: Kaars defect

Bericht door Charles » 17 jan 2014, 09:43

Zo, na veel vijven en zessen en nog veel meer telefoontjes en mails is vandaag, 17 januari 2014, de gloeikaars die het op 15 december 2013 liet afweten eindelijk vervangen.
:evil: Een dikke bravo voor de snelle service van Energy Kompas, men weze gewaarschuwd... :evil:
Ook heeft de technieker die hier is geweest (uiteindelijk van een andere firma) de zonneboiler, geplaatst door Energy Kompas, ook deftig afgeregeld en ingesteld. Ook voor deze...
:evil: Een dikke bravo voor de produktkennis van Energy Kompas, men weze gewaarschuwd... :evil:

Het goede nieuws is dat onze kachel eindelijk terug pellets kan branden. Hopen dat we van verder ongemak gespaard blijven.

Gebruikersavatar
nick1
Pellet-specialist
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 sep 2012, 07:13
Locatie: Linter
Contacteer:

Re: Kaars defect

Bericht door nick1 » 17 jan 2014, 20:22

Spijtig dat het weer niet wil meewerken hé nu je kachel terug functioneert, met dergelijke temperaturen kun je niet ten volle genieten van je pelletkachel of je valt dood van de warmte :lol: :lol: .

Plaats reactie

Terug naar “Algemene info en vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten