MCZ polar/nova air

Plaats reactie
AxellB
Pellet-newbie
Contacteer:

MCZ polar/nova air

Bericht door AxellB » 12 okt 2021, 16:20

Dag allemaal,

Sinds een week hebben we een 2dehands MCZ polar/nova air in huis. Deze heeft enkele dagen goed gewerkt, tot gisteren.
Ik merkte ineens dat het wormwiel continue blijft draaien eens de kachel goed op temperatuur is, dus na een uurtje ongeveer.
Op het schermpje zie je perfect wanneer hij eigenlijk een puls moet geven, maar in werkelijkheid blijft hij dus constant draaien, met als gevolg dat hij overloopt.
Zelfs als ik hem uitschakel (off cleaning) blijft hij nog zeker 10 minuten pellets toevoeren :o
Met als gevolg ook dat hij veel te warm loopt en hij zelfs naar 'off' gaat terwijl er nog vuur is binnenin.
Na die 10 minuten stopt hij dan wel en gaat het vuur ook gelukkig uit, hij blijft ondertussen wel gewoon blazen en rook afvoeren naar buiten.

Zijn er nog al zo een problemen bekend? Is dit een defecte printplaat/moederbord eventueel?

Alvast bedankt!

flipson
Pellet-fan
Contacteer:

Re: MCZ polar/nova air

Bericht door flipson » 15 okt 2021, 10:01

Beste,

Tweedehands blijft dikwijls moeilijk. Mij hebben ze ook eens hebben liggen met een tweedehands (showroommodel), achteraf was het gewoon een oude! Ook een nieuw moederbord moeten laten steken, wat best kostelijk is. Daarna nog de sturing van de antenne en de afstandbediening vervangen........en toen werkte hij perfect!
Kachel is ondertussen naar mijn werkplaats verhuisd, maar werkt nog steeds.
Binnen een nieuwe ondertussen, MCZ weer, en met de technieker gesproken: bij de nieuwe modellen kunnen ze het moederbord resetten! Moeten ze uiteraard wel het juiste programma van de fabriek hebben!
Ik zou een goede technieker zoeken en raad vragen. Zijn niet makkelijk te vinden.........
Heb ook de indruk dat er veel hobbyisten aan zitten te klooien en het uiteindelijk niet goed krijgen met alle gevolg van dien.
Veel succes!
MCZ stoker, Athos multi air & Ego Comfort Air....

AxellB
Pellet-newbie
Contacteer:

Bericht door AxellB » 15 okt 2021, 15:32

flipson schreef: 15 okt 2021, 10:01 Beste,

Tweedehands blijft dikwijls moeilijk. Mij hebben ze ook eens hebben liggen met een tweedehands (showroommodel), achteraf was het gewoon een oude! Ook een nieuw moederbord moeten laten steken, wat best kostelijk is. Daarna nog de sturing van de antenne en de afstandbediening vervangen........en toen werkte hij perfect!
Kachel is ondertussen naar mijn werkplaats verhuisd, maar werkt nog steeds.
Binnen een nieuwe ondertussen, MCZ weer, en met de technieker gesproken: bij de nieuwe modellen kunnen ze het moederbord resetten! Moeten ze uiteraard wel het juiste programma van de fabriek hebben!
Ik zou een goede technieker zoeken en raad vragen. Zijn niet makkelijk te vinden.........
Heb ook de indruk dat er veel hobbyisten aan zitten te klooien en het uiteindelijk niet goed krijgen met alle gevolg van dien.
Veel succes!
Ik ga volgende week eens langs een lokale winkel hier, ze zouden normaal officieel verkoper van MCZ moeten zijn. Eens kijken wat ze daar zeggen van het probleem.
Volgens een collega van mij, lijkt het alsof de relais blijft hangen die de motor aanstuurt, maar waarom is het dan alleen als hij even heeft aangestaan denk ik dan? Hij wilt het eventueel testen om de relais te vervangen. Maar anders zal er toch een nieuw moederbord in moeten denk ik ook, €230 kost deze online. Antenne en afstandsbediening heb ik niet bij mijn model, alles gaat via scherm op de kachel.
Dankjewel voor jouw input, blijkt dat er toch meer met moederbord problemen zijn dan.

AxellB
Pellet-newbie
Contacteer:

Bericht door AxellB » 18 okt 2021, 00:27

Even een update;

Vandaag even een tijdelijke andere relais erop laten zetten door de collega en heb hem direct erin gestoken en getest.
Hij heeft nu 3,5 uur perfect gewerkt, lijkt ook alsof hij wanneer hij op temperatuur is, veel rustiger werkt.
Ik ga nog niet té vroeg juichen, eerst nog een paar dagen testen en kijken hoe het gaat, aangezien hij de eerste dagen ook goed had gewerkt.
Als het probleem verdwenen is, komt er een fatsoenlijk relais op.
Kosten voor nieuwe relais; €2
Kosten voor nieuw moederbord; €230

Dus ik zal blij zijn als het zo verholpen is!

AxellB
Pellet-newbie
Contacteer:

Bericht door AxellB » 19 okt 2021, 13:31

Update 2;

Het ligt niet aan de relais want hij deed het gisteren alweer :cry:

AxellB
Pellet-newbie
Contacteer:

Bericht door AxellB » 20 okt 2021, 16:01

Update 3;

Gisteren nieuw moederbord besteld bij de lokale zaak, hopelijk is het hiermee opgelost deze week :o

AxellB
Pellet-newbie
Contacteer:

Bericht door AxellB » 21 okt 2021, 19:23

Update 4;

Het nieuwe moedebord is vandaag aangekomen, dit opgehaald en direct erin gestoken.
Nu eerste keer aangezet met nieuwe moederbord en werkt zoals het moet, maarja dat had hij anders ook bij de eerste 3 keer. Dus een paar dagen afwachten en dan kunnen we blij zijn als het probleem eindelijk opgelost zou zijn.

AxellB
Pellet-newbie
Contacteer:

Bericht door AxellB » 01 nov 2021, 21:24

Zijn nu meer als een week verder en het probleem heeft zich niet meer voor gedaan.

Dus ik ga er vanuit dat het probleem is verholpen met het nieuwe moederbord! 8-)

Hopend dat mensen er iets aan hebben die ooit hetzelfde probleem voorkrijgen, want ik kon er bitterweinig over terugvinden.

Plaats reactie

Terug naar “MCZ”