't is natuurlijk afwachten op reactie van Ecopower.... ik ben zelf cooperant maar vond hun aanbod ook te duur eigenlijk.
puur objectief gezien is zo'n grote hoeveelheid klein gruis per zak beschamend.
Ik heb nu een paar keer hun tekst gelezen op hun site (
http://www.ecopower.be/index.php/leveri ... te/pellets) en ze zeggen ook niet dat ze bezig zijn met een certificatie.
Misschien dat ze dat ook niet van plan zijn.
Maar ze vermelden ook niet aan welke standaard ze willen voldoen op hun webpagina - de pure tekst op de site is net niet duidelijk daarin.
Echter, op hun bestelformulier, bij de algemene voorwaarden staat er volgende paragraaf:
3. Kwaliteitsgarantie
Ecopower garandeert dat de geleverde houtpellets voldoen
aan de norm ENplus A1 op het moment van levering (of
evenwaardig indien nog in aanvraagfase). Eventuele
aantasting van de kwaliteit van de pellets door
onoordeelkundige opslag na de levering is ten laste van de
klant
voor EN plus A1 en A2 kwaliteit te bieden mag er per levering maximaal 1% fijne stukjes zitten:
(max 1% Particles < 3.15mm, fines at the final point of delivery)
per zakje van 15kg mag dit dus maximaal 0,15 kg zijn
dat is 150gr en nu had jij 4,6 keer zoveel in die ene zak !
Dit versterkt voor mij nog altijd de noodzaak van gecertifieerde pellets. De fabrikant moet dan wel extra kosten doen voor aanvraag en initiële testen alsook jaarlijkse testen betreffende de kwaliteit van de pellets. Dan heb je als consument toch meer vertrouwen in wat je in de zak hebt.
(opgelet: er kunnen altijd verschillen zitten tussen pellets, ook onderlinge batches van fabrikanten maar onderliggend heb je meer vertrouwen in de kwaliteit)