Hallo ,
Heb een tweetal jaar een mcz Philo kachel aangeschaft en tot vorig jaar geen enkel probleem gehad en zelfs zeer tevreden van de kachel . Sinds vorig jaar gaat gaat deze steeds in alarmcode E05 en zelfs na het reinigen van de schouw en een volledig onderhoud van de kachel blijft het probleem aanhouden . Wie kan me helpen ?
mcz Philo gaat steeds in alarm E05
Re: mcz Philo gaat steeds in alarm E05
Hallo,
vorig jaar had ik hetzelfde probleem met mijn philo.
Doch na een groot onderhoud (zie verslag hieronder van vorig jaar) startte de kachel terug op als nieuw. Dus de achterplaat zeker niet vergeten en de ventilator te stofzuigen.
mvg
Hier hebben we een paar weken geleden ons 1e onderhoud laten doen op onze MCZ Philo.
Kachel had reeds 3675 branduren (+- 19 maand indienst)
en een week of 2 voor het onderhoud startte deze moeilijk op.
Toen de kachel eens zelf zoveel mogelijk gedemonteerd om alles goed te stofzuigen.
- verwijderen van de vuurstenen
- verwijderen van de metalen achterplaat (hierachter vol met as)
- open schroeven van het luikje vooraan waar een ventilator onder zit (ook weer te vol met as om de ventilator goed te laten werken
- zijkant waar de schouw binnenkomt gedemonteerd en de stop van het T-stuk verwijderd en de kachelbuis gereinigd.
- reinigen van het filtertje van de luchtaanvoer
Na dit alles startte de kachel weer zonder problemen op.
Wat deed onze installateur extra bovenop het bovenstaande.
Toen heb ik alles nauwlettend gevolgd hoe deze het onderhoud deed
- achter de metalen achterplaat zijn er een 5-tal openingen welke gereinigd werden met een speciale borstel tot beneden in de kachel
- demontage van het frontpaneel van de kachel zodat alles goed bereikbaar was om te
reinigen (stofzuigen en borstelen)
- demonteren van de bovenste roosters om alles te reinigen
- stofzuigen van het pelletreservoir + pellettoevoer
vorig jaar had ik hetzelfde probleem met mijn philo.
Doch na een groot onderhoud (zie verslag hieronder van vorig jaar) startte de kachel terug op als nieuw. Dus de achterplaat zeker niet vergeten en de ventilator te stofzuigen.
mvg
Hier hebben we een paar weken geleden ons 1e onderhoud laten doen op onze MCZ Philo.
Kachel had reeds 3675 branduren (+- 19 maand indienst)

Toen de kachel eens zelf zoveel mogelijk gedemonteerd om alles goed te stofzuigen.
- verwijderen van de vuurstenen
- verwijderen van de metalen achterplaat (hierachter vol met as)
- open schroeven van het luikje vooraan waar een ventilator onder zit (ook weer te vol met as om de ventilator goed te laten werken
- zijkant waar de schouw binnenkomt gedemonteerd en de stop van het T-stuk verwijderd en de kachelbuis gereinigd.
- reinigen van het filtertje van de luchtaanvoer
Na dit alles startte de kachel weer zonder problemen op.
Wat deed onze installateur extra bovenop het bovenstaande.
Toen heb ik alles nauwlettend gevolgd hoe deze het onderhoud deed

- achter de metalen achterplaat zijn er een 5-tal openingen welke gereinigd werden met een speciale borstel tot beneden in de kachel
- demontage van het frontpaneel van de kachel zodat alles goed bereikbaar was om te
reinigen (stofzuigen en borstelen)
- demonteren van de bovenste roosters om alles te reinigen
- stofzuigen van het pelletreservoir + pellettoevoer