Nieuw op deze site

Stel hier jezelf even voor! Jouw vraag, antwoord of bericht zet je nadien in de meest passende rubriek...
Plaats reactie
BioHongarije

Nieuw op deze site

Bericht door BioHongarije » 28 aug 2013, 12:17

Hallo Allemaal,
Ik woon in Hongarije en ben een pelletfanaat, maak zelf mijn eigen pellets van het gras die ik van mijn eigen weide 3 hectare haal.
Heb diverse onderwerpen gelezen en heb hier en daar toch wel wat aan/opmerkingen/suggestie/vragen die ik dan ook zal verwoorden en die waarschijnlijk wel de nodige discussies zal uitlokken, maar daar is dit forum ook voor, om elkaar wijzer te maken en elkaar te helpen en andere mogelijkheden aan te bieden.
vriendelijke groet uit Hongarije.

Koen
Site Admin
Contacteer:

Re: Nieuw op deze site

Bericht door Koen » 29 aug 2013, 11:00

Welkom Biohongarije,

Er poppen direct veel vragen door mijn hoofd over zelf graspellets maken:
Welke pers gebruik je voor je pellets te maken?
Branden ze goed (niet te vochtig, veel asse,...)?
Pelletketel of pelletkachel?

Ben benieuwd!
Houtpelletsfan van het eerste uur
Baxi/HS Tarm Multi-Heat 2.5 24kW pelletketel
http://www.pelletsforum.be

BioHongarije

Bericht door BioHongarije » 29 aug 2013, 13:03

Hallo Koen,
Ik heb een pelletketel waar de cv op aangesloten is.

Bij deze een link naar de pers die ik gebruik;
http://pellet-mill.de/shop/article_PP12 ... DPP120S%26

Het gras laat ik op het land drogen en maak daar kleine baaltjes van aangezien die makkelijk te dragen zijn, ik sla ze dan op in de hooischuur zodat ze droog blijven, ik heb een hamermolen die het gras op de juiste lengte snijd.

Het gras brand geweldig goed, de asvorming was in het begin een probleem omdat het net maanstenen werden, maar met wat exprimenteren was de oplossing; Kalk, een beetje kalk toevoegen en no problemo.

Heb afgelopen jaar op een proefveldje; olifantengras gezaaid aangezien dat nog meer rendement zou opleveren, dus ben benieuwd.
De reden dat ik ben overgestapt op pellets is dat het hout hier duur is, een gemiddeld huishouden verstookt tussen de 850,- tot 1000,- euro
Nu had ik makkelijk kant en klare pellets kunnen kopen aangezien die hier niet duur zijn, maar ik vind het gewoon harstikke gaaf om met mijn eigen weilandje op eigen kracht de winter lekker warmpies kan doorkomen voor een paar tientjes.

Ik las dat jullie in een ander onderwerp een groepsaankoop bespreken, wel; misschien is het een idee om de pellets hier te kopen, als je per bulk koopt dan kosten ze hier 15 eurocent per kilo en ze zijn van de zelfde kwaliteit als bij jullie of als in Duitsland.

Nou Koen hopelijk zijn je vragen beantwoord, wil ook nog even dit melden; heb helaas mijn houtkachel verkocht anders had ik de aanschaf van een pelletketel kunnen besparen door Briquettes te maken inplaats van pellets, ben bij een kennis geweest die zijn eigen briquettes maakt van gras en die gewoon in de houtkachel stookt.
Groeten uit Hongarije

thijsdebooij

Bericht door thijsdebooij » 22 apr 2014, 13:02

Hoi BioHongarije,

ik ben ook zeer geinteresseerd in het branden van graspellets, je zei dat het toevoegen van kalk hielp om het vormen van as-stenen tegen te gaan: kan je zeggen hoeveel dat ongeveer is en maakt dat het geheel nog steeds rendabel? Ook lees ik in amerikaanse onderzoeken dat chloorgassen slecht zijn voor vrijwel alle pelletkachels ivm corrosie, heb jij hier geen last van?

groet,

Thijs

Plaats reactie

Terug naar “Welkom”